paste html code
counter

Thursday, August 7, 2008

Motivation

Sementara menunggu post Apilarian.. yang di tunggu ramai pihak. Marilah kita merenung aspek motivasi. Dalam Human Resource Management 101, motivasi adalah criteria yang penting dalam engendalian organization. Sama lah juga dalam main bula.

Motivation usually dikaitkan dengan Self- Satisfaction and High Performance. So adalah penting untuk kita memerhatikan motivasi para penggemur dan halingaung.

Bagaimana kah kita dapat memotivasikan team atau diri sendiri. Mungkin Aman lebih tau pasal ia ada kursus bertalu tentang motivasi.. Tapi saya akan mengongsikan beberapa tips untuk terus bermotivasi.

Kita perhatikan Professional model (dari presentation J Jeffrey. PhD, Wayne State University), ada 3 component dalam professional model yang dapat mengubah motivasi kita.

Entertainment (Hiburan)

Dalam permainan bola kita kenalah daat berhibur. Di Mcfarm semenangnya tidak kurang dengan hiburan. Baru hari ini saya terhibur melihat ebui menjatuhkan Apai, and tecnique -'he fall like a lil girl' digunakan dengan begitu baik.. dan entertainment di exagerate lagi oleh Lanyau bila tampat nya rabah adalah tempat yang berduri!!! haha Pure class entertainment.

Ebui juga memunyai entertainment level yang tinggi dengan skill bola di kaki nya yang memberi nafas awda tidak akan pernah cukup apabila melihat nya. Dan teknik marking pemain c ebui is Out of this world. Dia hanya akan melihat muka pemain yang membawa bola ketika hendak mencuri bola. Nampak ganjil dan hensam jika awda melihat teknik itu. Memang menghiburkan!!

Dari Segi Entertainment memang inda Kurang kalau di mc farm, apalagi dengan adanya c ebui dan c lanyau. Seperti hendak bermain sampai dead leg saja, dan berharap malam ahir datang.. Tapi Everybody have their limit.

2. Success= win, dan 3 fail=loses dan injury
Ini adalah criteria yang ketara telah menyebabkan turunnya semangat dan motivasi penggempur. Kalah dari tournament, dan injury telah menyebabkan attendance di mc farm jatuh mengejut. Paling ketara apabila Halingaung Jatuh di tournament yang lalu. hingga kini populasi di mc farm masih belum pulih akibat motivasi yang kurang.

success pula daat di definasi kan dengan kemengan, score, good performance, banyak sokongan dan pujian dari pihak berwajib dan so on. Tapi kalau overall kalah, motivasi mungkin tidak akan bertambah setinggi yang diharapkan.

4. Environment (aku suka-suka menambah component)
motivasi pemain juga tertakluk ada environemnt seprti Euro, Premier League, Liverpool manag atau kalah, kalau kalah ramai tah yang main tu. Kan nyakit kan hati peminat liverpool, sama jua kalau Menchet kalah, Ramai tia yang main tu. Kalau Manang team cemani apatah lagi.. panuh akah padang.. ehhehe


Yang penting nya Apabila motivsi menurun, performance akan significantly menurun jua. So far, Penggempur berada dalam losing streak.. motivasi agak rendah bagi sesetangah pemain. menunggu remier league dalam seminggu lagi. Baik Lah berhibur di Mcfarm.. Selain dari menambah kan keserasian permainan, fitness, ia juga boleh menaikkan motivasi awda. Apabila motivasi Naik Maka Performance awda akan ketara meningkat.

Motivasi kan diri mu

'Usaha Doa dan Tawakal'

No comments: