paste html code
counter

Wednesday, July 9, 2008

History of Anarchy dan Apip.. Where it has gone wrong??




lambang anarchy, bascially merah 'A' nya. (dan juga bulatan nya.)

Atas permintaan "Aku" dari shout box... ini adalah sedikit info yang dapat dipapar kan,ehhehe

Perkataan Anarchy datang dari bahasa kuno Greek. Kata dasar nya, Archon ynag bermaksud ruler (boss or ketua, ruler, government etc). Dan ditambah imbuhan "an" yang simply bererti, tiada (ndada).. So secara logiknya, anarchy is referred "Absence or non-recognition of authority and order in any given sphere." (wikipedia.com)

Untuk pengtahuan jika system government jatuh.. macam iraq.. kalau nada pemerintah.. mungkin boleh di kira anarchism.Biar sendiri2 menguruskan hal hal sendiri. Nda payah kan authority memeriksa atau mengadili. Tapi US tidak mau itu berlaku.. so drg masa ne take over(so they say la...).

Jika kita lihat Dari pandangan Marxist, ini mungkin ada betul nya. Dimana Borgeosie (group elite) yang senentiasa menindas proleteriat (working class). Supaya Status Quo (keadaan atau status semasa terpelihara) maintain. Walaupun anarchy bukan lah marxist tetapi, tetapi saya percaya anarchist ada reason untuk menolak sistem kerajaan atau authority, mungkin ini adalah salah satu dari padanya.


Tetapi adalah tidak di fahami kenapa apip terfikir akan anarchy?? Kerana pada waktu mudanya, apip adalah insan yang cute dan suci dari kotoran dunia. Kenapa dia di kait kan dengan Anarchism? (pasal ia pakai baju anarchy)

Adalah tidak pasti sebenarnya kenapa itu berlaku. Mungkin boss tempat nya keraja ada menggangu c apip. Atau di padang bula, ia nda suka kana arah2 kan.. Mungkin apip nda tau apa erti anarchy? Atau aku yang inda tau apa erti anarchy? mungkin anarchy c apip ane modern contemporary? lebih cool dan gaya kali? Ata Sebenarnya A adalah untuk Api, or Apip hehe. Mungkin salah c aman, kerana menindas c apip aie nya damit. mungkin salah c hasbul sama c hadri, pasal selalu minta passing tym ia kan beskill.. Hanya apip yang tahu kenapa.

Yang penting nya apip the legend of speed dirindui...

oo satu lagi.. untuk brother Nyau..Anarchy ukan ugama.. atau Nazi..hahahah






No comments: