paste html code
counter

Friday, July 18, 2008

Centre Forward: the story

Post ini dicipta adalah kerana ada sedikit keraguan atas performance C aman walaupun score tapi ada suara-suara yang ingin aman untuk lebih menyerlah untuk mendapatkan goal.

OK, Penyerang atau centre forward adalah pemain yag paling hampir sekali dengan Goal lawan. Maksud saya, selain dari pada org jahat lah.. pemain org baik yang paling dengan goal.. make sense??ok

Center Forward ada terbaggi kepada banyak category secara natural seseorang penyerang.
'Fox-in-the-Box'.. ini adalah jenis pemain yang mempunyai refelx seperti ucing untuk score. Seperti Ruud Van Nitelrooy, David Trezeguet, Miroslav Klose, Podolski, Cresspo, dan Inzaghi.

'Over the Shoulder' adalah pemain yang selalu menggunakan kepantasan untuk membeat defence. Dan through/long ball adalah type of pass yang sesuai untuk jenis pemain seperti ini. Contoh adalah seperti David Villa, Fernanodo Torres, Andriy Shevchenko, Thierry Henry,
dan Eto'o.


'Target Man' adalah pemain yang bertubuh tegap atau tinggi, dan mungkin juga yang sexy.. Role pemain seperti adalah untuk meng-hold bula dengan kekuatan badan, sama ada untuk turn kan score atau nuggu pemain lain support. Seperti Adol, Koller, Carew, Crouch dan Drogba.

pemain yang Hebat mempunyai lebih dari satu nature.. seperti Henry boleh di category sebagai fox-in-the-box, over the shoulder dan mungkin juga target man.

"The Second Striker" position Second striker slalunya loose di belakang target man. Contoh yang dapat kita liaht adalah Tevez, Gerrard, Joe Cole, Van Persie, Kaka, Messi,Totti dan Arshavin. Ini juga di panggil " Number 10". Number 10 adalah pemain yang mempunyai versataliti yang tinggi untuk create dan juga menjaring kan goal.

Tapi kita akan membincangkan dulu second striker role. Dalam bahasa inggeris nya pemain ini adalah Goal Poacher. Macam tukang goal kan lah.. meraka mempunyai versataliti yang tinggi, berupaya memacah defence dengan baik, dengan movement hantaran. Meraka adalah juga penyudah jika target man or etc gagal. Kadang-kadang di lihat sebagai pemain yang tamak jua.. tapi atu andang lumrah nya sudah..

Atau number 10 role.. ini adalah pemain yang berjiwa seperti Riquelme, Zidane, Rivlaldo dan the greatest ever that play the game Pele. pemain ini boelh dikatakan playmaker. menewas defender dengan sesuka hati sama ada dengan hantaran, skill atau trick.

Beza nya antara dua ane,, adalah second striker adalaha lebih di harapakan untuk menjaring kan goal dari no 10. Second striker selalunya mempunyai pace yakni kepantasan, manakala No10 mempunyai technical skill yang inda baakal. No10 lebih suka mengorkestra kan serangan, manakala Second striker, dan CF adalah penjaring nya.

Ok.. disini kita sama2 hayati jiwa aman yang manis dan sexy?
Over the Shoulder? Fox-in-the-box?? Second Striker atau No 10?

Jawapan nya ada pada aman..

Tapi diharap jadilah Second Striker, (atau Defend ehehe) pasal no10 bukan milik mu hehe...


Sekadar berbagi info.. Anak kampung
"Halingaung atas Tempuung"

No comments: